Het voetbalseizoen 2017-2018 is al weer ten einde. Het seizoen is inmiddels door velen op een weegschaal gelegd. Vaak wordt de eindstand op de ranglijst erbij gepakt om te beoordelen of een seizoen geslaagd was. Toch zal voor de meeste mensen een seizoen zonder prijzen niet direct als een verloren seizoen worden afgeschilderd, maar ook niet voor iedere kampioen was het seizoen even geslaagd.

Persoonlijke ontwikkeling, sfeer en plezier zijn minstens zo belangrijk of misschien wel veel belangrijker maar nou eenmaal moeilijk meetbaar. Seizoenen waarin kampioenschappen werden behaald, degradaties net werden voorkomen of juist niet blijven mogelijk om die reden veel langer hangen in het geheugen.

Een andere belangrijke factor om te beoordelen of een seizoen geslaagd was, is het aantal wedstrijden dat je blessurevrij bent gebleven. Een ieder die wel eens een aantal weken vanwege een blessure heeft moeten toekijken zal dit erkennen.

Voetbal is en blijft een contactsport dus blessures zullen er altijd zijn. Toch is het merendeel te voorkomen. Wat heb jij dit jaar zelf gedaan om fit te blijven? Heb je hard genoeg getraind, heb je voldoende op je voeding gelet, heb je voldoende rust genomen en hoe heb jij je voorbereid in de zomerstop en winterstop?

Hoe je jezelf het beste kan voorbereiden op een nieuw seizoen is afhankelijk van het niveau waar je op speelt, je persoonlijke ambitie, maar zeker ook je blessuregeschiedenis.

Wat we met zekerheid kunnen zeggen is dat 3x per week een duurloop lopen een totaal andere inspanning is dan een voetbaltraining of wedstrijd. Ook met 2 maanden helemaal niets doen bereid je jouw lichaam niet voor op de specifieke belasting die het voetballen met zich meebrengt. Als je vanuit het niets in augustus/september ineens weer 2 of 3x per week moet sprinten, afremmen, schieten, kappen en draaien of je moet adequaat reageren op een dolgedraaide tegenstander, is het verstandig om je specifiek voor te bereiden op deze belasting. Het maakt de kans op blessures aanzienlijk kleiner en het geeft je de mogelijkheid om nog meer uit jouw sport te halen.

In het afgelopen seizoen zijn we met het fysioteam van van der Meijden fysiotherapie, naast het gratis blessurespreekuur in de praktijk aan de Aarweg, ook iedere dinsdagavond van 17.30-18.30 uur op de Wiltsangh aanwezig geweest voor een gratis blessurecheck. De spreekuren werden over het algemeen goed bezocht en we mogen tevreden zijn over het aantal voetbal(st)ers die we gelukkig vaak snel weer aan het voetballen kregen.

Ook voor ons is het tijd voor een zomerstop. Dat betekent dat blessurespreekuren op de Wiltsangh tot 21 augustus komen te vervallen. U kunt uiteraard wel terecht aan de Aarweg in de praktijk.

Om een signaal af te geven dat stilzitten in de zomer niet de allerbeste optie is, willen we vanaf dinsdag 24 juli voetbalspecifieke voorbereidende trainingen aanbieden op de Wiltsangh. Dit kan individueel of in kleine groepjes plaatsvinden. Loopcoördinatie, specifieke krachttraining en voorbereidende voetbalconditionele vormen zullen uitgebreid aan bod komen. Daarnaast kunnen we een aantal specifieke testen afnemen. Blessurepreventie blijft hierbij het thema!

Is jouw interesse hiervoor gewekt en heb je vragen met betrekking tot de voorbereiding of wil jij onder begeleiding van een sportfysiotherapeut trainen, neem dan gerust contact op. We helpen jullie graag op weg.

Mocht je nu nog met een blessure rondlopen of loop je in de komende periode tegen klachten aan ben je uiteraard ook welkom en kan je contact opnemen via onze website (www.vandermeijdenfysiotherapie.nl), per mail of telefonisch.

Rest mij nog om een ieder een hele mooie en sportieve zomer toe te wensen!

Werner Pluim, MSc
Sportfysiotherapeut