VTS Schoolvoetbaltooernooi

Sinds 1975 wordt in de gemeente Nunspeet het jaarlijkse schoolvoetbal georganiseerd. Tot en met 2013 werd dit in zijn geheel door een vertegenwoordiging van de regionale politie georganiseerd. Daarna is vv Nunspeet medeorganisator geworden, waardoor er nu sprake is van een coproductie. Een vertegenwoordiging van beide organisaties bereiden het toernooi als commissie voor. Er is geen vaste speeldatum, meestal vindt het schoolvoetbal op de 2e of 3e woensdag van april op sportpark De Wiltsangh plaats. Vanaf 2014 is de naam van VTS Taxi &Tours als hoofdsponsor aan het toernooi verbonden. Dit garandeert financiële continuïteit en dat is in de huidige tijd zeker niet onbelangrijk.

Het schoolvoetbal is een van de grootste eendaagse sportevenementen binnen de gemeente. Gemiddeld doen er zo´n 550 schoolkinderen mee aan het evenement, verdeeld over rond de 50 teams. Het evenement dat vrijwel altijd uitstekende weersomstandigheden kent, wordt door enkele duizenden toeschouwers bezocht. Om de aanloop van het vele Nunspeetse publiek in goede banen te leiden worden zelfs parkeerwachten voor fietsers ingezet.

Het evenement volgt de richtlijnen van het KNVB schoolvoetbal. Dat betekent dat er niet in leeftijdscategorieën volgens het pupillenvoetbal wordt gespeeld, maar per groep waarin de leerling zit. Er zijn in feite 4 toernooien: namelijk 2 toernooien voor jongens uit groep 5/ 6 en 7/8. En hetzelfde geldt voor de meisjes. Dat voetbal voor meiden in opkomst is, valt heel goed af te meten aan de groeiende deelname van teams. Dat is enorm toegenomen en er doen nu al meer dan 20 meidenteams mee met het schoolvoetbal.

Naast de sportieve eer is er ook een prijs verbonden aan de sportiefste teams per toernooi. Aan deze fair-play cup is de naam van de ons helaas in 2015 ontvallen Bertus Bakker verbonden. Hij heeft meer dan 40 jaar in allerlei vrijwilligersrollen zich ingezet voor het schoolvoetbal. Een unieke prestatie van een uniek mens!

Verder zorgen de mensen van Nunspeet Beweegt voor een zogenaamd side-event. Daar wordt in allerlei grootse spelvormen jeugdig publiek uitgenodigd zich uit te leven met allerlei balspellen. Het is een schitterend gezicht te zien hoe jong en oud zich vermaakt op deze middag. Er kan maar één school winnen, maar voor de organisatie is iedereen een winnaar. Iedere speler ontvangt dan ook een aandenken aan deze voor velen (sport)dag van het jaar!

Tientallen vrijwilligers zetten zich in op deze dag. Zonder hen zou het onmogelijk zijn deze dag te organiseren!

Meer informatie: schoolvoetbalnunspeet@gmail.com

VTS Tours