Vandaag op tijd naar de vereniging. Een paar dingen voor het kledingplan regelen en een kop koffie drinken met de groep vrijwilligers die ons sportpark langzaam voorbereiden op de dag die komen gaat. Wat meteen opvalt als ik de ontvangstkamer binnen loop is de kledij van de verschillende groepen vrijwilligers. Jaap Doornwaard in een outfit met heel herkenbaar tussen zijn schouders ‘Wedstrijdzaken’. Bert Hofman bezet de ontvangstkamer, met een gelijknamige opdruk op een polo, als gastheer. Ook de Technische Commissie, Jeugdcommissie en Kleedkamer 4 herkenbaar vanaf vandaag. Handig als je nog niet zo bekend bent binnen de club. Je kunt ze nu makkelijk even aanschieten. Dank aan de twee sponsoren die dit mogelijk hebben gemaakt.

Even langs de velden. Knap koud. Ik probeer in beweging te blijven. Kleedkamer 4 al lang op stoom. Gerrit Juffer, de materiaalman, even vragen of hij extra goals kan bestellen. Nu we werken met VTON is er extra behoefte aan kleine- en F-goals.

JO15-2 wil aftrappen. Eerst één minuut stilte rond de middencirkel. Het was een héle verdrietige week. Lid, zwager, schoonzoon, vader, zus, kind, opa ……… We wensen iedereen sterkte toe de komende tijd. Daar waar we kunnen helpen zullen we er zijn.

Dan richting clubhuis. René Grit, KNVB-scheidsrechter, kwam een aantal weken geleden met een goed idee. Mini cursus Assistent-scheidsrechter. Vanaf de O13 wordt bij elke wedstrijd een vrijwilliger gevraagd om te ‘Vlaggen’. Je wilt je team natuurlijk niet teleurstellen. “Maar ik heb het nog nooit gedaan”. Niet te snel ja zeggen, een ander pakt het wel op. “Dat kan ik niet, ik voel me niet zeker”. Behoeft aan scholing is er natuurlijk. Top eigen initiatief van René dus. Eerste een stukje theorie in het clubhuis. Wanneer vlaggen? Welke vlagsignalen zijn er? Waar moet ik staan? Buitenspel maar neemt niet deel aan het spel? Ingooien? Is de bal over de lijn? Is er sprake van een doelpunt? Alles nog een keer mee naar huis in de vorm van een hand-out. Dan het belangrijkste. Naar buiten om samen met René een wedstrijd te bekijken. Er gaat een hele nieuwe wereld voor je open om samen met hem een wedstrijd te analyseren. Zijn passie en enthousiasme werken aanstekelijk. Dank René! Een echte aanrader. Geef je op via jeugdcommissie@vvnunspeet.nl. Er zijn nog plaatsen vrij op 1,8 en 15 december van 09:00-10:30, in het clubhuis.

Ingmar de Vrieze
Jeugdcommissie