De KNVB heeft voor mensen van twaalf jaar een ouder een uitgebreid pakket aan scheidsrechtersopleidingen. De arbitragepiramide loopt van Pupillenscheidsrechter tot aan het Talententraject Betaald Voetbal. De afgelopen weken hebben een aantal vrijwilligers van onze vereniging de opleiding tot Verenigingsscheidsrechter gevolgd.

Het doel van de cursus is onderricht te geven in zaken die de cursisten nodig hebben om de wedstrijden die ze gaan leiden zo sportief en zo eerlijk mogelijk te laten verlopen. Onderwerpen als spelregels, samenwerken met assistent-scheidsrechters, de 11 competenties (die in alle scheidsrechtersopleidingen terugkomen), intervisie opdrachten die betrekking hebben op volgen en positiekiezen tijdens het spel en spelhervattingen, disciplinaire straffen vormen de leidraad voor de 4 tal bijeenkomsten. Daarnaast komt het interpreteren van spelregels en richtlijnen voor de scheidsrechter aan de orde.

Tijdens het ervaringsdeel (wedstrijden leiden binnen de eigen vereniging) gaat de cursist binnen de club zijn wedstrijden leiden. Op deze wijze ontwikkelt de cursist al doende de competenties. De individuele begeleiding tijdens het ervaringsdeel geschiedt door een begeleider. Hiervoor zijn we Henk Mulder, René Grit en Erik de Weerd dank verschuldigd. Ook kunnen medecursisten een rol spelen bij het geven van feedback.

Henk Stoel, Edwin van Putten, Gertie Mensink, Rutger Doornwaard en Jeroen van Ark van harte gefeliciteerd met het behalen van jullie diploma Verenigingsscheidsrechter veldvoetbal. Veel sportieve wijsheid toegewenst bij het fluiten van jullie wedstrijden voor onze vereniging. Op naar de Scheidsrechtersopleiding III!

Bestuur vv Nunspeet

Klik hier voor de KNVB flyer “Fluiten is leuk”