Zaterdag 16 februari 2019

“Nunspeet verliest van NSC Nijkerk.”

“Ik had de middenmoot verwacht. Nu staan we onderin en is er best wat kritiek. De club Nunspeet is groot, er zijn dan altijd mensen die vinden dat het aan de trainer ligt. Maar ik leg mezelf de meeste druk op, ik wil met Nunspeet graag in de eerste klasse blijven”. Aldus trainer Freddy Smit geciteerd door een regionale krant.

Freddy vervolgt, “een groot leerpunt is de mentale weerbaarheid. Hoe ga je een wedstrijd in en hoe houd je het vol? Hoe ga je om met tegenslag, een rode kaart of tegendoelpunt? In de laatste thuiswedstrijd tegen Bennekom was het na dertien minuten 0-1, tien minuten later was het al 0-3. We hebben een jonge groep met potentie, maar we moeten mentaal sterker worden.”

“Het is een jaar van overleven met deze jonge jongens”, weet Smit. “Die eigen spelers moeten ervaring opdoen om beter te worden. Als we wat kunnen aanvullen en uitbouwen en ik krijg vertrouwen, dan wil ik best langer blijven.” Besluit Freddy Smit zijn interview.

Afgelopen zaterdag wachtte Nunspeet opnieuw een krachtmeting tegen kampioenskandidaat, NSC Nijkerk. Nunspeet begon slecht aan de wedstrijd, binnen 10 minuten werd er tegen een 2-0 achterstand aangekeken door twee doelpunten van Yordi Grovenstein en leek de wedstrijd alweer beslist. De mentale weerbaarheid die noodzakelijk is, bleek dit eerste kwartier dus nog niet. Maar gelukkig rechten de youngsters van Nunspeet de rug. Het team van trainer Freddy Smit wist geheel terecht in de 25e minuut de aansluitingstreffer te scoren, een voorzet vanaf rechts werd beheerst ingeschoten door Karim Mulder. Helaas wist NSC Nijkerk de voorsprong binnen 2 minuten alweer uit te bouwen, een overtreding op Karim Mulder werd door de scheidsrechter weggewuifd, waarna het geroutineerde NSC Nijkerk wel raad wist met dit buitenkansje. Doelpuntenmaker opnieuw Yordi Grovenstein en een 3-1 tussenstand.

Mentaal gegroeid? De tegendoelpunten zijn er na 30 minuten voetbal, de rode kaart volgt in de 36e minuut. Gieljan Tissingh ontving, na een luchtduel, zijn 2e gele kaart dus rood.

Vanaf dat moment streden 10 Nunspeters voor een goed resultaat. De inzet werd direct in de 2e helft beloond met de 2e en voor Nunspeet de aansluitingstreffer op 3-2, gescoord door Job Hoogedoorn. Ondanks de minderheid in het veld bleef Nunspeet brutaal opzoek gaan naar de gelijkmaker. Helaas kreeg Nunspeet geen loon naar werken en liep NSC in de slotfase uit naar 5-2.

Samengevat het tiental van Nunspeet verliest strijdend, maar met opgeheven hoofd van titelkandidaat NSC Nijkerk. Komende zaterdag een vrije zaterdag, wat een uitgelezen gelegenheid geeft om de selectie optimaal voor te bereiden op het belangrijke slot van de competitie.

Opstelling Nunspeet:
Henrico Abma, Denilçon Ramazan [83e min. Mike Bouw], Andrew Galea, Lars Polinder, Gieljan Tissingh, Patrick Pluim, William Huenestein [46e min. Enes Keklikoglu], Lucas Pelgrum, Job Hoogedoorn, Marnix Tissingh en Karim Mulder [7e min. Niek Daalmeijer]

Opstelling NSC Nijkerk:
Jan van Willege, Rik Doppenberg, Dave Knikker, Gian Muntslag, Houssein Jabir [77e min. Tristan Wallet], Mark Fennebeumer, Redouan Hazzet, Jonas Katshima, Yordi Grovenstein [85e min. Bas Ent], Yannick Cornelisz en Eyup Terlemez [Youri Blom]

Scoreverloop:
  3e min. 1-0 Yordi Grovenstein
10e min. 2-0 Yordi Grovenstein
25e min. 2-1 Karim Mulder
27e min. 3-1 Yordi Grovenstein
50e min. 3-2 Job Hoogedoorn
72e min. 4-2 Mark Fennebeumer
84e min. 5-2 Mark Fennebeumer