Weblog Mark van de Bunte, wethouder Sport Gemeente Nunspeet

Het is wat onwennig om in tijden van corona over het ´gewone´ werk te schrijven. Ondanks alle verdrietige omstandigheden en beperkende maatregelen proberen wij toch op een zo goed mogelijke manier bezig te blijven. En het is natuurlijk betrekkelijk, maar ik probeer u mee te nemen in een bestuurlijk dilemma. Het betreft de vervanging van de toplagen van de kunstgrasvelden in Elspeet, Hulshorst en Nunspeet.

In 2008 zijn er tegelijkertijd in de gemeente drie nieuwe kunstgrasvelden aangelegd voor de voetbalverenigingen. Destijds is de afschrijving van de toplagen voor vijftien jaar in de gemeentelijke begroting opgenomen. Mede door eigen ervaring en door gesprekken met de verenigingen blijken de toplagen eerder aan vervanging toe te zijn. In plaats van de geplande vervanging in 2023 hebben wij de toplagen ´naar voren´ gehaald en voorzien in 2020.

Omdat er geld (250.000 euro) gereserveerd is hebben wij de verenigingen toegezegd de toplagen in 2020 te vervangen. En tot onze grote verbazing en schrik blijkt bij de voorbereiding het bedrag in de begroting verre van toereikend te zijn. Door verschillende (markt)ontwikkelingen zijn de prijzen door de jaren heen voor vervanging sterk gestegen, onder meer door milieumaatregelen. Als gevolg hiervan kunnen we met het voorziene bedrag geen drie toplagen, maar slechts één toplaag vervangen.

De consequentie is dat wij een keuze moeten maken welke toplaag in 2020 als eerste in aanmerking komt voor vervanging. Een enorm dilemma en ook moeilijk uit te leggen aan de gebruikers. Want welke vereniging heeft er meer recht op? En op welke basis gaan wij de keuze maken? Wij hebben met de verenigingen gesproken om te bepalen welke volgorde wenselijk en aanvaardbaar is. Bestuurlijk een uitermate moeilijke keuze, want het blijft kiezen tussen drie gelijken.

In overleg met Elspeet is samen gekozen daar de toplaag nog even te laten liggen. Op ´De Eendracht´ en op ´De Wiltsangh´ is op basis van de kwaliteit van de toplaag de nood hoger. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor Hulshorst, omdat zij het langst wachten op gemeentelijke investeringen. En voor het vervangen van de toplagen van de overige twee voetbalvelden zullen wij opnieuw geld gaan aanvragen. Hopelijk lukt het zo snel mogelijk en redden we het om alsnog alle toplagen ruim voor 2023 te vervangen.