In de afgelopen 4 jaar zijn bij vv Nunspeet 10 mensen met succes opgeleid tot gediplomeerd verenigingsscheidsrechter. Deze cursus wordt normaal gesproken elk najaar gegeven en is regionaal georganiseerd vanuit de KNVB-regio Noord-Oost. De cursus bevat 3 theoretische lesavonden, een gecombineerde les-/ praktijkavond en wordt geleid door een KNVB docent.

In de cursus worden de deelnemers gestructureerd opgeleid om binnen de eigen vereniging wedstrijden te fluiten. De begeleiding op de eigen vereniging, tijdens de benodigde wedstrijden voor het portfolio, wordt actief gedaan door Henk Mulder, René Grit en Jaap Doornwaard. Bij het positief afsluiten van de cursus krijgen de deelnemers een officiële KNVB-erkenning als verenigingsscheidsrechter, gekoppeld aan de eigen KNVB-relatiecode en uiteraard het bijbehorend certificaat met de bekende scheidsrechterbadge.

Na de cursus geldt het bekende credo “meters maken in de wedstrijden”. Door veel wedstrijden te leiden van verschillend niveau groeit de ervaring en is de scheidsrechter in staat om een wedstrijd goed te leiden en te managen. Soms is daar een bijscholingsmoment voor nodig, om kennis op te frissen en spelregelwijzigingen toe te lichten.

Om onze vaste groep scheidsrechters zo’n moment te bieden hebben de begeleiders op 10 september jl. een bijeenkomst georganiseerd om met de aanwezige scheidsrechters en coördinatoren met elkaar van gedachten te wisselen en te discussiëren over de spelregels voor 2020-2021. Ieder team heeft recht op een goed verloop van de wedstrijd en de scheidsrechter kan daarin een positieve rol spelen.

We hebben de avond hoofdzakelijk gebruikt om de spelregelwijzigingen van 2020-2021 wat toelichting te geven. De 10 aanwezigen werden aan de hand van een korte presentatie, wat films en een KNVB webinar (zie www.knvb.nl/assist/scheidsrechters) door een aantal spelregels/wijzigingen heen geleid en hebben ook kunnen stoeien met vragen over die wijzigingen. Er was veel ruimte voor vragen en discussie en we hebben ook spelsituaties behandeld vanuit de vragenbank op de website van de S.A.O., de Scheidsrechtersvereniging Apeldoorn e.o.

Al met al was dit een geslaagde avond die hopelijk over een paar maanden een vervolg krijgt.

vv Nunspeet is een grote vereniging in de regio, waar elke zaterdag veel wedstrijden gespeeld worden. Vanaf de JO-13, dus bij 11 tegen 11 op een groot veld, worden de wedstrijden geleid door een scheidsrechter, daarbij geassisteerd door twee assistent-scheidsrechters. Bij de lagere elftallen zijn dat vaak enthousiaste ouders die de fluit of de vlag ter hand nemen. We hebben ook een redelijk grote groep mensen die dat regelmatig willen doen, waarin een en ander gecoördineerd wordt door onze eigen coördinator Jaap Doornwaard. Jaap deelt naast de ouders die fluiten ook de vaste scheidsrechters in, die elke zaterdag wel willen fluiten, voor jeugd en seniorenteams. Dat is soms best wel een puzzel, dus als je eens wilt komen fluiten, en daar ondersteuning bij wilt hebben, meld je aan in de ontvangstkamer.

Als een jeugd selectieteam in de hoofdklasse of hoger gaat voetballen, wordt de scheidsrechter meestal aangesteld vanuit de KNVB en komt dus van buiten de vereniging. Vanuit vv Nunspeet hebben we bijvoorbeeld Edwin van Putten die op dat niveau zijn wedstrijden fluit, onder andere bij de JO-19 teams in de hoofdklasse en divisies van KNVB-regio Noord-Oost. Edwin is ook begonnen als verenigingsscheidsrechter, heeft de bijbehorende cursus gedaan en is daarna via de KNVB-cursus SO-III doorgegroeid naar het regionale KNVB-niveau, waar hij hoofdzakelijk jeugd wedstrijden fluit. vv Nunspeet kan dus een opstap zijn naar jouw eigen carrière als scheidsrechter bij de KNVB. En dat kan heel snel gaan!

Wil je meer weten over de mogelijkheden, vraag dan naar Jaap, Henk of René in de ontvangstkamer.