De gemeente Nunspeet heeft als streven toe te werken naar open sportparken, zodat iedereen de kans krijgt om aan sport en bewegen te doen. De kunstgrasvelden van VV Nunspeet zijn het hele jaar door beschikbaar, maar dat leidde onlangs tot het nodige vandalisme. Zo zijn er netten kapot gemaakt, tribunestoelen vernield en wordt overal afval teruggevonden.

Wethouder Mark van de Bunte kijkt het met lede ogen aan. “Dit moeten we zien te voorkomen want we doen met het openstellen honderden kinderen een plezier. Het zou doodzonde zijn als we moeten besluiten dat het sportpark niet voor iedereen open kan blijven. Het betekent ook dat de schade die veroorzaakt wordt verhaald wordt op iedere inwoner want de gemeente staat daarvoor aan de lat. We moeten elkaar erop aan kunnen spreken, dus ouders maar ook vriendjes.”

Alleen de twee kunstgrasvelden mogen vooralsnog gebruikt worden door leden en niet-leden. Als lid van VV Nunspeet betaal je contributie om te voetballen en om gebruik te maken van de faciliteiten die daarbij horen. Openstelling voor derden geldt daarom niet tijdens de trainingsmomenten van de vereniging en wanneer er wedstrijden gespeeld worden. “Het kan niet zo zijn dat je als betalend lid de dupe wordt van de openstelling van het sportpark”, aldus bestuurslid Henk Makkink. Ook hij benadrukt dat het sportpark er is om te voetballen, in beweging te zijn en zeker niet om te vernielen.

Tekst en foto: RTV Nunspeet