Vragen aan een bestuurslid: deze maand Betty Wieteler van vv Nunspeet

“Leden hebben soms geen idee wat achter de schermen gedaan moet worden.”

Door: Barry Wensink

Ze raakte, mét haar gezin, bij vv Nunspeet betrokken toen jongste zoon Wilfred in 1989 jeugdlid werd. Shirtjes wassen en rijden naar uitwedstrijden: “het was toen heel gewoon. Je werd een echte voetbalfamilie en met sommige spelers en ouders zijn er nog steeds contacten.” In het jaar 2000 kreeg ze de vraag om secretaris Sponsorcommissie te worden, later bestuurssecretaris tot 2014 en bij de businessclub is ze nog steeds actief. Verder is ze lid van de Presentatiegidscommissie, Onderscheidingscommissie en treedt ze op als er ‘Lief en leed’ is. “Als vrouw werd ik opvolger van Theo van Nieuwenhuize die ruim 25 jaar secretaris is geweest. Dat was een hele eer en een grote uitdaging, maar ik denk dat dit goed verlopen is.” Over ‘Lief en leed’ is ze duidelijk: “Een belangrijk onderdeel van de vereniging, vooral in deze moeilijke tijd van corona.” Ze werd benoemd tot Lid van Verdienste bij de club, ontving een waarderingsspeld van de KNVB en (in 2014) zelfs een Koninklijke onderscheiding voor al haar vrijwilligerswerk. “Daar ben ik best trots op, want het is toch wel een waardering.”

• Naam: Betty Wieteler-Bruijnes.
  • Geboren: 9 juni 1953.
  • Burg. staat: Gehuwd met Cootje Wieteler, twee zonen en schoondochters en drie kleinkinderen van 15, 12 en 3 jaar. We zijn vandaag, 28 december, precies 48 jaar getrouwd.
  • Opleiding: MULO, Steno Nederlands, Ned. Handelscorrespondentie, diverse interne bedrijfscursussen, EHBO.
  • Dagelijks leven: Bijna 25 jaar bij UWV (voorheen Arbeidsbureau) Harderwijk/Elburg gewerkt als managementassistente / Secretariaat. Daarvoor ongeveer twaalf jaar bij Sociale Werkvoorziening Nunspeet, nu Inclusief Groep, als bestuurssecretaresse. Door overplaatsing van het UWV naar Apeldoorn ben ik in 2014 met vroegpensioen gegaan en sinds 2019 gepensioneerd.
  • Hobby: Fietsen, wandelen, oppassen kleinkinderen, heerlijk genieten in de caravan.
  • Favoriete vakantieland: Nederland en dan met name de provincies Zeeland en Friesland. Ik ben ook gek op Terschelling. Dat vind ik een prachtig eiland.
  • Favoriet eten en drinken: Andijvie met gehaktbal, soep, vis. Qua drinken koffie, frisdrank en af en toe een wit wijntje.
  • Ik lust echt niet: Schelpdieren, stamppot zoete appeltjes.
  • Levensmotto: Leer van gisteren, leef vandaag, hoop voor morgen.
  • Ik heb een hekel aan: Mensen die achter je rug om over je kletsen. Zeg het dan eerlijk tegen me!
  • Favoriet jaargetijde: Lente. Prachtig hoe alles weer gaat groeien en bloeien.
  • Welk dier spreekt je het meest aan: Hond, dat wil zeggen als deze bekend is voor mij. Vreemde honden vind ik spannend, vooral als ik ze met wandelen tegenkom en het baas al roept; Hij doet niets hoor!”
  • Wat maakt jou gelukkig: Dat ik nog steeds zoveel leuke dingen kan doen; alleen, samen met het gezin en/of familie.

Wat zou je aan de volgende deelnemer aan deze rubriek willen vragen: Vrijwilligerswerk is niet vrijblijvend. Leden van een vereniging hebben soms geen idee wat achter de schermen en thuis gedaan moet worden. Dan krijg je soms commentaar of nare opmerkingen. Maar ik heb geleerd dat je niet met alle leden vrienden kunt zijn. Loop jij hier ook tegenaan?

Tot slot: “Ik voel me nog steeds erg thuis bij vv Nunspeet en heb ook een echt blauw-geel hart. Ook mijn man Cootje is sinds zijn pensionering een paar keer week op het sportveld te vinden bij de onderhoudsgroep. Goede contacten met bestuur, leden en spelers en ook de contacten en activiteiten met de businessleden zijn waardevol. Speciaal wil ik hier noemen mijn medebestuurslid en huidige erevoorzitter Peter Keur. Al meer dan twintig jaar werken we samen. We kunnen altijd op elkaar rekenen en doen nooit tevergeefs een beroep op elkaar. Ook zitten we beiden weer in het Taptoebestuur.”

Verder zegt Betty Wieteler: “Wel jammer dat er al jaren alleen maar mannen in het bestuur van vv Nunspeet zitten. Dus dames of moeders, meld je aan voor een functie in een commissie of bestuur, want er zijn veel dames en meisjes al lid binnen de vereniging. Ik zoek overigens nog een opvolger voor de functie van secretaris ……”

De Nunspeetse kreeg het verrichten van vrijwilligerswerk met de paplepel ingegoten. “Mijn vader (Gemeentebode en Marktmeester Huib Bruijnes) was ook altijd bezig met vrijwilligerswerk. Ik ben hem opgevolgd als secretaris bij Harmonie Nunspeet en ik zit nu nog in de reclamecommissie van de weekmarkt. Verder mijn steentje bijgedragen aan Voedselhulp Nunspeet en ik ben secretaris bij Stichting Taptoe Nunspeet.”

Bron: www.nunspeterkoerier.nl
Foto: Niels Boersema | NBFotografie