Dinsdag 10 mei 2022
1e klasse D Oost

“Nunspeet met een punt rijkelijk beloond”

De doordeweekse ontmoeting tegen middenmoter Go Ahead in Kampen heeft Nunspeet de koppositie gekost. De Nunspeters begonnen de strijd met de instelling van een kroegelftal in de zomeravondcompetitie. Daar wist Kees Tol van Go Ahead Kampen wel raad mee. Binnen 12 minuten schoot hij de Blauw-Gele-formatie resoluut naar een 2-0 achterstand. Diezelfde speler verzuimde later in de wedstrijd zijn hattrick te voltooien door een strafschop tegen het witte kader te knallen. Door de treffers van Jonathan van ’t Hof en Marnix Tissingh sleepte Nunspeet alsnog een remise binnen.

De wedstrijd begon een kwartiertje later dan aanvankelijk was vastgesteld. Dat stelde beide partijen in staat een goede warming-up uit te voeren. Van Nunspeetse zijde was daar in het begin van de confrontatie weinig van te merken. “Het was vanaf onze kant een enorm gezapig begin”, zo kenschetste trainer Lucas Hoekman de beginperiode. Twee lange ballen die achter de Nunspeetse verdediging neerdaalden waren direct catastrofaal. Pas toen deze schade was toegebracht kwam Nunspeet weer in een redelijk ritme.

De aansluitingstreffer kwam in 22e minuut tot stand na een goede aanval over de linkervleugel. Een voorzet van Dani Schmitz werd eerst nog door Emiel Goud licht beroerd, waarna Jonathan van ’t Hof beheerst afrondde. Niet veel later stapelde de Kampense defensie fout op fout waarvan Marnix Tissingh doeltreffend profiteerde.

Na het keren van speelrichting ontspon zich een onderhoudend duel met wisselende kansen. Saai werd het geen moment, spannend bleef het tot het eindsignaal. Een nederlaag bleef Nunspeet bespaard door de gemiste penalty en een afgekeurd doelpunt na laat geconstateerd buitenspel. Voeg daarbij enkele uitstekende reddingen van doelman Jardi Niebeek en de remise is verklaard.

Aanvallend kon de Veluwse formatie niet meer imponeren. Wel verstevigde Nunspeet de greep op het middenveld door het inbrengen van Lars te Dolle en Karim Mulder. Een ingreep die wellicht eerder genomen had moeten worden?
De jeugdspeler Nick Ligthart mocht de laatste tien minuten ook ruiken aan en proeven van het niveau van de Eerste Klasse bij senioren. Dat deed hij overigens zonder schroom en verdienstelijk.

Met vijf verliespunten in de laatste drie wedstrijden zitten er nu wel enkele flinke barsten in het venster dat uitzicht geeft op promotie en de periodetitel. Met slechts één punt achterstand op de koploper blijven positieve verrassingen zeker mogelijk.

A.s. zaterdag 14 mei staat er opnieuw een duel met grote importantie op de agenda. Thuis tegen DZC ’68 zal er dan vanaf de aftrap met grote inzet en concentratie moeten worden gestreden. Nieuw puntenverlies moet worden voorkomen om de droom in stand te houden. En dat terwijl er zeker niet geslapen mag worden!

Opstelling vv Nunspeet:
Jardi Niebeek, Enes Keklikoglu, Andrew Galea, Gieljan Tissingh, Marco de Vries, Dominique vd Grift [81e min. Karim Mulder], Marnix Tissingh, Vincent Huisman [57e min. Lars ten Dolle], Jonathan van ’t Hof, Emiel Goud en Dani Schmitz [82e min. Nick Ligthart]

Opstelling Go Ahead Kampen:
Steven Vonk, Nick Kuipers, Wail Doufikar, Jeffrey Bos, Dyon Kleppe, Kees Tol, Nico Veldman [46e min. Tim Sleifer], Reza Hosseini, Tristan van Zuiden, Luuc Knul en Bram van Enk

Scoreverloop:
9e min. 1-0 Kees Tol