Afgelopen periode heeft Jeugdzaken, nadat de voorlopige indeling 2022-2023 is gepubliceerd, nog behoorlijk wat wijzigingen moeten verwerken. We hebben links en rechts wat knopen door moeten hakken om de puzzel compleet te maken. Ook vinden we het supergaaf dat er zich vrijwilligers hebben gemeld om binnen het team van hun kind/familielid/pleegkind de rol van trainer, begeleider, grensrechter of teammanager in te vullen.

Maar…..Voordat u doorklikt naar de indeling….

We missen nog begeleiding bij een aantal juniorenteams. Voor de JO13-2, JO15-2, JO15-3, JO17-3 heeft zich nog géén begeleiding gemeld. Vandaar deze oproep, zodat we het plaatje rond kunnen maken. Ook binnen de leeftijdscategorieën JO9, JO10 en JO11 is er nog aanvullende begeleiding nodig. Waarschijnlijk stond uw aanmelding nog vast in de outbox, of had u al een concept mail klaarstaan? De vacatures staan genoemd bij elk team en kan natuurlijk ook met meerdere ouders/begeleiders ingevuld worden.

Zonder u als vrijwilliger kan er niet getraind of gevoetbald worden!

Hoe komt de teamindeling tot stand?
We willen jullie graag vertellen hoe één en ander werkt bij de nieuwe teamindeling. We gaan zeker niet over één nacht ijs. Vooraf verzamelen we zoveel mogelijk informatie:

• Gedurende het seizoen kijken leden van de interne scoutingsommissie en Voetbalzaken Jeugd meerdere keren bij de teams van de onderbouw (O8 t/m O12) en bovenbouw (O13t/m O19). Bevindingen zijn vastgelegd om nieuw opgezette interne scoutingsformulieren
  • Nieuwe interne scoutings/evaluatieformulieren; alle begeleiders hebben het verzoek gehad om de evaluatieformulieren voor hun team in te vullen. Hierin worden diverse zaken vastgelegd over alle spelers en het verloop van het afgelopen seizoen.
  • Net als voorgaand seizoen was er ook dit jaar weer de mogelijkheid tot het “meetrainen – met “hogere teams”. Het doel is om alle spelers de mogelijkheid te geven om te voetballen in een andere voetbalomgeving. Deze toevoeging aan het indelingsproces is positief ontvangen bij zowel spelers als begeleiders.
  • Op basis van bovenstaande info hebben we een goed beeld van de jeugdspelers. Bij de uiteindelijke teamindeling wordt er niet alleen naar voetbalkwaliteiten gekeken, maar ook naar sociale aspecten als gedrag, vriendjes en voorkeuren. Tevens blijven we in overleg met leiders en trainers over de indeling.

Verder is van belang:

• Afgelopen jaar zijn we in de O8 lichting begonnen met een pilot die draaide om “samen ontwikkelen” en “gelijke kansen”. De pilot hebben wij als zeer positief ervaren, maar zoals dat bij een pilot hoort, is er op basis van ervaringen en feedback ruimte voor verbeteringen en doorontwikkelingen. Dit heeft ervoor gezorgd dat we de pilot continueren in de O9 lichting, met wat doorontwikkelingen waarvan wij denken dat die goed zijn voor de ontwikkeling van de spelers. Hieronder staan twee doorontwikkelingen die direct een verband hebben met de indeling:
    • Een grote verandering die we gaan doorvoeren is dat er beter gekeken wordt naar hoe ver de spelers zijn in hun ontwikkeling als voetballer en dat we de teamsamenstelling en indeling bij de KNVB hierop aanpassen. Zo wordt er gespeeld op het niveau wat past bij de spelers en waarop zij zich het beste kunnen door ontwikkelen. Uiteraard staat plezier en vertrouwen nog steeds voorop, zoals dat ook in de O8 het geval was.
    • Een tweede grote verandering die we doorvoeren is dat er meerdere evaluatie momenten zullen plaatsvinden in een seizoen, waarbij de mogelijkheid bestaat dat er aanpassingen gaan plaatsvinden binnen de teamsamenstelling en indeling bij de KNVB. Dit alles met het doel om de spelers met vertrouwen en op hun eigen tempo te ontwikkelen.
    • Gezien het aantal aanmeldingen in de O8 en O9 leeftijdscategorie, waar we natuurlijk erg blij mee zijn, kan het zijn dat we in de zomer, of gedurende de 1e fase van het fasevoetbal, mogelijk al extra teams kunnen creëren.
  • Nieuwe opzet KNVB meidenvoetbal; Het meiden- en vrouwenvoetbal heeft het afgelopen twee decennia in Nederland een snelle vlucht genomen. KNVB heeft daarom het meiden- en vrouwenvoetbal onder de loep genomen en daardoor zijn er een aantal wijzigingen doorgevoerd. Er worden door de KNVB volgende leeftijdscategorieën aangeboden: MO13, MO15, MO17 en MO20. De MO19 verdwijnt. Spelvorm is in principe 11×11 maar 9×9 onder bepaalde voorwaarden is een mogelijkheid. De MO11 blijft net als afgelopen jaar spelen in de 8×8 spelvorm. Gezien de huidige numerieke aantallen onder de meidenteams kiest vv Nunspeet ervoor om bij de seizoenstart geen MO17 team in te schrijven.
  • Nieuw is ook dat vv Nunspeet komend seizoen gaat starten met een JO23 team in de B-categorie.

Wie beslist?
Zoals hierboven beschreven, wordt de procedure breed gedragen. De eindverantwoording voor wat betreft de teamindeling van de teams ligt bij de commissie Voetbalzaken Jeugd.

Is de indeling definitief?
De indeling hieronder is nog steeds een VOORLOPIGE indeling op basis van het huidige aantal leden. Op basis van inschrijvingen of uitschrijvingen in de zomer kan deze indeling worden aangepast. Dit zou kunnen resulteren in verschuivingen en zoals eerder gezegd zelfs een extra team. We streven ernaar dat iedereen kan voetballen!

Vragen
Ondanks dat we proberen het zo zorgvuldig mogelijk te doen, leert de ervaring dat we niet alle wensen en voorkeuren kunnen inwilligen. Tevens zullen er spelers/ouders teleurgesteld zijn, dat hun zoon/dochter niet in het gewenste team is gekomen.
Heeft u vragen en/of opmerkingen, richt deze dan aan de commissie Voetbalzaken Jeugd via: jeugdcommissie@vvnunspeet.nl

Wij gaan er van uit dat we volgend seizoen weer leuke en fijne teams hebben waarbij iedereen op zijn niveau een mooi en sportief seizoen tegemoet gaat.

Klik hier voor de Indelingen 2022-2023 (v2.0 2022-07-08)