Op donderdag 18 augustus a.s. nemen vier spelers afscheid van het voetballen op het hoogste niveau binnen de vv Nunspeet. Door de Coronapandemie en het daardoor gedeeltelijk stilleggen van de competities was er geen mogelijkheid om eerder afscheid te nemen van Marco Drost en Peter Huijgen. Dit duo maakte het laatste seizoen al geen deel meer uit van de 1e selectie.

De spelers Patrick Pluim en Gieljan Tissingh waren in het succesvolle laatste seizoen nog wel te bewonderen op ‘De Wiltsangh’. Op de vermelde datum krijgt dit viertal nu tegelijkertijd een afscheidswedstrijd aangeboden. Ze hebben allen naam gemaakt en faam verworven in de recente geschiedenis van vv Nunspeet.

Met het enorme aantal van 258 officiële wedstrijden voert Patrick Pluim de lijst aan. Hij verdedigde 14 jaar lang de kleuren van vv Nunspeet, met een onderbreking van één seizoen toen hij in Kampen op avontuur ging bij Go Ahead. Al snel keerde hij terug van de IJsseloevers naar het vertrouwde Veluwse zand, zoals het een echte Nunspeetse dorpsjongen betaamt.

Met een aantal van 249 duels zit Marco Drost hem kort op de hielen. Van 2005 tot 2020 was hij een waardevolle speler in de blauw-gele hoofdmacht. Ook hij glipte er een jaartje tussenuit om bij FC Horst zijn geluk te beproeven. Net als Patrick ervoer hij dat geluk en sportieve voldoening meestal dicht bij huis te vinden zijn.

De op vele posities inzetbare Peter Huijgen schopte het tot 147 wedstrijden. Ruim 10 jaar was de ‘De Wiltsangh’ zijn plek om glorie te verwerven. Hij stelde al zijn ervaring en routine ten dienste van het elftal. Twee seizoenen lang deed hij een stapje terug naar de 2e selectie om daarna nog sterker en met volle inzet terug te keren naar de hoofdmacht.

Dat de familie Tissingh al een aantal generaties lang spelers aanlevert voor vv Nunspeet is alom bekend. Na zes jaar trouwe dienst neemt nu Gieljan Tissingh na 116 duels afscheid. Een verdediger met een vat vol ervaringen die hij ook opdeed in het betaalde voetbal. Dit laatste seizoen toonde hij aan dat hij een uiterst sterke pion is in het hart van de verdediging.

Deze vier voetballegendes schreven samen 770 wedstrijden in de jaarboeken van de vv Nunspeet. Voor het afscheidsduel zochten ze zelf voetbalvrienden bij elkaar om twee elftallen in elkaar te steken en dat deden ze vol creativiteit en succesvol.

De teams worden gecoacht door Werner Pluim en waarschijnlijk door Hans van Dijkhuizen, een trainer die in het verleden de hoofdmacht onder zijn hoede had.

Als arbiter zal Jan van Dijk uit Dronten acteren. Hij was vanwege een ziekteperiode twee jaar uit de roulatie. Deze wedstrijd is een prima opstap naar het vervolg van zijn carrière.

In de lijst van voetbalvrienden treffen we namen aan die de supporters graag weer eens in actie willen zien. De grillen en grollen van Henk Baum passeren weer de revue, evenals de aanvallende stuwkracht van Frank van Twillert. Ook de zwervers op het middenveld, Ronald Hoek en Erwin Schouten geven acte de présence. Bram Zwaan is ook legendarisch in de Nunspeetse historie. We noemen verder de namen van Sander Staal, Jerrol Poot, Roy van Velzen, Gerjan Mulder, Maurice Pot, Matthieu van Tienhoven, Kevin Scholten, Arie Smit, Edwin van Nijen, Marcel Huisman, Rob Dobbenberg, Marco Heemskerk, William Huenestein, Pedro van de Bunte, Martijn Dekker, Niek Fidder, Frank Diender, Marco de Vries, Frans Bronkhorst, Lars ten Dolle, Marnix Tissinghen Frank Bronkhorst.

Het duel dat de trouwe supporters absoluut niet mogen missen begint om 19.30 uur. Wees erbij!

Tekst: Kees Keizer