Net als alle huishoudens in Nederland heeft onze vereniging ook te maken met de impact van de onzekere energiemarkt en de bijbehorende fluctuaties in de energieprijzen. Op elke bestuursvergadering staat dit belangrijke onderwerp op de agenda en ook hierdoor zit het bestuur “kort op de bal”. Het bestuur zit wel in een spagaat:

Gasverbruik
Wat betreft de uitgaven voor ons gasverbruik moeten we de komende tijd het relatief hoge gasverbruik van de “oude” warmwaterinstallatie accepteren doordat de gesprekken met onze gemeente over de nieuwbouw kleedkamers, zoals toegelicht in het laatste interview met onze voorzitter, niet echt vlotten. Wel wordt er een nieuwe “slimme” gasmeter geplaatst waardoor er meer mogelijk is om goedkopere contracten af te sluiten.

Elektriciteitsverbruik
Op het gebied van elektriciteitsverbruik zijn wel stappen te zetten. Zo zijn er zonnepanelen geïnstalleerd. Het hoge verbruik zit in de lichtinstallaties rondom de velden. Deze zijn deels voorzien van LED maar grotendeels nog ouderwetse gloeilampen welke relatief veel kilowatts verbruiken en ook nog eens regelmatig vervangen moeten worden.

Hierin gaan we stappen zetten, er is LED verlichting besteld en geplaatst waardoor er besparing op het verbruik rondom de velden gerealiseerd wordt en de lichtkwaliteit naar een hoger niveau gaat.
Het bestuur heeft in goed overleg besloten om de LED verlichting van veld 4 te verplaatsen naar ons huidig hoofdveld. Op veld 4/ toekomstig hoofdveld is de nieuwe verlichting aangebracht.

Investeringsbedrag
Het bestuur heeft a.d.h.v. verschillende offertes de best passende aanbieding uitgekozen en naar verwachting kan de aanvullende installatie in de maand april opgeleverd worden ! Afhankelijk van volledige uitlevering en weersomstandigheden.

De forse investering van vele duizenden euro’s ( !! ) wordt mede mogelijk gemaakt door een aanzienlijke bijdrage van onze trouwe sponsor Rabobank. Daarnaast is er een subsidieaanvraag ingediend bij de rijksoverheid. Hierdoor is de verwachte terugverdientijd voor de vereniging berekend op circa 5 jaar en blijft de financiële bijdrage door onze penningmeester beperkt.

Rabobank maatschappelijk betrokken
Rabobank ondersteunt investeringen in energiebesparende voorzieningen voor vereniging, bedrijf en particulier waar mogelijk. Als coöperatieve bank wil de Rabobank een actieve bijdrage leveren aan verduurzaming in Nederland. Ieder huis kan energiezuinig zijn, of het nu gaat om een nieuw of bestaand huis. Rabobank heeft meer dan 1.000 adviseurs die zijn opgeleid tot ‘Adviseur Duurzaam Wonen’. Ze helpen je graag bij je duurzame woonwens. Voor meer informatie neem snel contact op met Rabobank of kijk op: Duurzaam wonen voor een energiezuiniger huis – Rabobank

Sportieve groet,
Bestuur vv Nunspeet