“Clubscheidsrechters trappen het nieuwe seizoen gezamenlijk af en hebben complimenten voor Jaap Doornwaard.”

Woensdagavond 27 september jl. kwam een groep van 17 trouwe clubscheidsrechters bij elkaar voor de aftrap van seizoen 2023-2024. Het begin van een nieuw seizoen is altijd een mooi moment om elkaar scherp te houden en te enthousiasmeren. Al snel vlogen de leuke en soms minder leuke anekdotes van de wedstrijden uit het afgelopen seizoen over de tafel.

René Grit praatte ons bij over de nieuwe spelregels. Dit seizoen geen grote wijzigingen maar wat kleine aanscherpingen op het gebied van hands, buitenspelsituaties en wat richtlijnen over het respectvol met elkaar omgaan. Aan de hand van enkele beelden en meerkeuzevragen was er uiteraard weer voldoende gespreksstof om een avond te vullen.

Daarnaast was ook William Smit als gastspreker aanwezig. Hij is voormalig scheidsrechter op hoofdklasse-niveau, maar tegenwoordig actief voor de KNVB als rapporteur in de 2e Divisie en tevens begeleider voor een groep KNVB scheidsrechters in regio Oost. William wist ons interessante inzichten te geven op sommige toch wel voor de hand liggende basisregels. Enkele spelsituaties konden we in groepjes bespreken, waarbij het naast spelregelkennis ook om de motivatie van het waarom ging.

Het grootste compliment van de avond ging niet naar een clubscheidsrechter, maar ging vanuit de groep unaniem naar Jaap Doornwaard, omdat hij altijd netjes, duidelijk en ruim op tijd alles weet in te plannen en daarbij rekening houdt met alle wensen die wij als clubscheidsrechters hebben.

Wat opviel deze avond is het enthousiasme en de gedrevenheid bij allen. Enthousiast omdat we het leuk vinden en gedrevenheid om alle wedstrijden op een eerlijke en sportieve manier te laten verlopen. Een mooi clubje vrijwilligers met liefde voor ‘het spelletje’.

Wil jij ook wel eens een wedstrijd fluiten? Of overweeg je eventueel een cursus hierin? Wees welkom! Vanuit onze enthousiaste en betrokken groep clubscheidsrechters willen we je graag ondersteunen! Kom eens langs bij ons en laat je informeren.
Want: zonder scheids geen voetbal!